Widget edited by super-bee

Goresan Cah Melayu

Sabtu, 29 Desember 2012

Selangor Oh Negeri Selangor

SAYA memang belum pernah menginjakkan kaki ke Tanah Selangor. Tapi kata 'Selangor' sudah sangat familiar di telinga saya. Sebab saya termasuk penggemar club sepabola yang ada di negeri tersebut, Selangor FC.

Hampir setiap hari saya mengikuti perkembangan sepakbola yang tergabung dalam liga nasional negeri jiran Malaysia itu, lewat website www.selangorfc.com. Saya juga tergabung dalam group facebook yang mereka miliki.

Stadion Shah Alam, markasnya Selangor FC (aldrenrodriguez.blogspot.com)

Sehingga berbagai perkembang terbaru tentang Selangor FC saya tetap dikabari. Berita terbaru yang saya ikuti adalah kiprah dua pemain terbarunya, Sharbinee Allawee dan Afiq Azmi. Keduanya bertekad membawa Selangor FC meraih tangga juara.

Mengapa saya termasuk fans club bergelar "raksasa merah' ini. Semuanya bermula saat Bambang Pamungkas, pemain tim nasional Indonesia, berkiprah di club tersebut, bersama bintang nasional lainnya, Elie Aiboy, selama dua musim.

Bambang Pamungkas sempat menjadi top score di liga negara tersebut dan berhasil merengkuh tiga tropi dalam satu musim. Ini pencapaian dan kontribusi yang luar biasa bagi Selangor FC. Semua perkembangan tersebut saya dapatkan lewat selangorfc.com dan beberapa website lainnya.

Gegap gempita di stadion Shah Alam (momoc.sumasu.com)

Artinya sejak Bambang Pamungkas dan Elie Aiboy berkiprah di Selangor FC tahun 2005, saya terus mengikuti perkembangan club ini, hingga akhirnya saya sangat familiar dengan nama Selangor. Kendati saya tidak pernah sampai ke negeri Selangor.

Salah satu pemain Selangor FC yang sempat berlabuh di Pelita Jaya, Indonesia, Safee Sali juga termasuk pemain idola saya. Berbagai sepak terjangnya, selalu saya update lewat internet.

Hingga sekarang perkembangan Selangor FC masih terus saya ikuti, termasuk juga keikutsertaannya di piala Gubernur Atjeh. Untuk itu, satu saat nanti, jika ada rezeki, saya ingin sekali bisa sampai ke markas Selangor FC, stadion Shah Alam.

Di negeri ini juga di kenal banyak objek-objek wisata yang cukup terkenal, di antaranya Institut Kajian Hutan Malaysia (FRIM) Selangor, Batu Caves Selangor, Galeri DiRaja Sultan Abdul Aziz Shah, Masjid Biru Selangor, Pulau Carey Selangor dan lain-lain.

Safee Salii saat berseragam Pelita Jaya (JPNN.com)


Semoga saja keinginan itu bisa terwujud, di antaranya lewat event My Selangor Story 2013 ini. Jika menjadi kenyataan, sungguh sebuah kehormatan yang luar biasa dalam kehidupan saya dan akan banyak cerita positif yang keluar dari mulut dan karya tulis saya soal Selangor.

Terlebih lagi saya yang berasal dari Provinsi Riau, negeri Melayu, memiliki kesamaan budaya. Jadi relatif sangat mudah untuk bisa beradabtasi. (*)
















Tulisan ini Saya Persembahkan
untuk Kontes Blog
MY SELANGOR STORY 2013

Comments
10 Comments

10 komentar:

  1. wah...blog kamu satu2nya yang mengungkap sepakbola...mantaapp...like thiss

    BalasHapus
  2. Tulisan ttg Selangor ini menarik Mas.
    Semoga blog kontestnya menang dan hadiahnya jalan2 ke negeri Selangor...
    Salam,

    BalasHapus
  3. Lawatan kembali..

    Salam kenal kembali:D

    Wah pengikut bola sepak katanya!!!
    Ayuh jika kita punya kesempatan menonton perlawanan di Stadium Kerang a.k.a Shah Alam itu.

    Semoga kita mendapat peluang dan dapat ketemu di Selangor.

    BalasHapus
  4. @ Catatan Dudul Lingga Permesti:: tks mbak..

    BalasHapus
  5. @Titik Asa:: terima kasih dukungan dan doanya kang...salam sukses

    BalasHapus
  6. @masMZ: sudah lama saya mendambakan bisa sampai ke Shah Alam..semoga saja pengharapan itu bisa segera terwujud, amin

    BalasHapus
  7. best of luck, kasri. semoga kita terpilih. Amin.

    BalasHapus
  8. Sukses ya. Smoga bisa berkunjung ke Shah Alam :)

    BalasHapus

TERIMA KASIH KOMENTARNYA, SEMOGA BERMANFAAT

Keliling Riau Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger