Widget edited by super-bee

Goresan Cah Melayu

Senin, 14 Januari 2013

Korek-korek Tentang Selangor

SEJAK terpilih dalam daftar 20 top blogger se-Indonesia dan Malaysia untuk iven My Selangor Story 2013, saya menjadi aktif ingin tahu tentang Selangor. Mulai dari sercing di internet sampai menghubungi sejumlah keluarga di Malaysia.

Jika mendapat izin Allah SWT, lewat iven My Selangor Story 2013, ini kali pertama saya mengijakkan kaki di Malaysia.

Dari beberapa rangkuman yang didapat, Negeri Selangor, atau disebut juga Selangor Darul Ehsan, merupakan salah satu dari tiga belas negeri yang membentuk Malaysia.

Selangor terletak di tengah-tengah Semenanjung Malaysia di pantai barat dan mengelilingi Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Selangor adalah negeri dengan jumlah penduduk terbanyak di Malaysia. Selangor juga merupakan negeri tinggi dan terkaya di Malaysia, berdasarkan Produk domestik bruto (PDB) dan dinyatakan sebagai negeri maju pada 27 Agustus 2005. Wow kren.

Di Selangor juga terdapat pelabuhan dan bandar udara terbesar. Negeri ini juga memiliki salah satu infrastruktur dan fasilitas komunikasi terbaik di areanya dan di sini banyak pula terdapat institusi pendidikan tingkat tinggi.

Untuk tujuan wisata, banyak ditemukan objek-objek yang indah dan menarik. Sebab Selangor memiliki banyak tempat yang bisa dikunjungi.

Terletak di pesisir barat peninsula Malaysia, Selangor memiliki luas 125.000 km persegi. Di luar pusat kota, Selangor tampak cantik dengan perkebunan yang rimbun hijau dengan beragam kontur tanah dan topografi.

Mulai dari area payau pesisiran dan hutan hujan tropis hingga perkampungan nelayan yang tersebar di sepanjang pesisir seperti Sekinchan, Tanjung Sepat, Pulau Carey dan Pulau Ketam.

Perkampungan nelayan ini menawarkan penginapan tipe home stay yang unik, khususnya bagi mereka yang gemar memancing.

Menariknya, tempat-tempat wisata mudah dijangkau di Selangor. Transportasi umum memudahkan wisatawan untuk berpindah dari satu tempat ke tempat lain.

Para wisatawann akan merasakan kontrasnya belantara beton urban di Kuala Lumpur dibanding dengan Selangor dan banyak lagi keindahan alam lain. Sebagai contoh, ada koloni kunang-kunang di Kampung Kuantan, banyak air terjun di Ulu Langat, Ulu Yam dan Rawang, dan Broga Hill.

Perbukitan Titiwangsa yang menakjubkan terbentang sepanjang Selangor. Jika tertarik untuk berjalan mendaki perbukitan dan pegunungan di daerah tersebut. Wisatawan juga akan menemukan setiap sudut memiki keunikan tersendiri yang mengesankan.

Tentunya banyak lagi hal-hal yang menarik akan bisa ditemukan di Selangor. Lewat iven My Selangor Story yang berlangsung 25-29 Januari 2013 mendatang, saya akan menulis semua hal yang menarik di Selangor.

Silahkan simak tulis-tulisan saya di blog ini secara berseri setiap hari dalam rentang waktu 25-29 mendatang. Sebab pada rank waktu tersebut, saya sudah berada di Selangor.

Tulisan itu langsung saya sajikan lewat pandangan mata dan akan saya kemas dalam bentuk tulisan picture, didukung dengan berbagai foto menarik. Semoga semuanya berjalan lancar dan tetap berada di bawah lindungan-Nya. Amin. (*)

TERKAIT:
1. SELANGOR OH NEGERI SELANGOR
2. ANDA TERPILIH KE SELANGOR
Comments
0 Comments

0 komentar:

Poskan Komentar

TERIMA KASIH KOMENTARNYA, SEMOGA BERMANFAAT

Keliling Riau Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger